1:a antagningen klar

Yes nu är första antagningen klar. Och som jag redan hade gissat så kom jag inte in på första. Men som sagt det hade jag ränkat med och inga sura miner för det inte. Och resultatet var inte riktigt som jag trodde på vissa universitet men det är inget negativt med det heller. Att jag skulle ligga på runt 500 reserv i Göteborg var inte helt otippat i och med att det är en väldigt eftertraktad skola. Men å andra sidan var inte göteborg den stad som jag ville plugga i heller.

Mitt förstahandsval var Karlstad och chansen att komma in där finns naturligtvis. Men nu till det som jag inte hade räknat med var att jag skulle ligga bra till för att komma in i Örebro. I slutet då när jag skulle söka min utbildning tänkte jag ju lite längre och sökte till 8 utbildningar trots att jag egentligen ville gå i Karlstad och nu vid närmare eftertanke så var det inte alls ett dumt val.
Jag låg som sagt bättre till för att komma in i Örebro och jag har kollat lite på staden och läst på lite om universitetet och det verkar absolut som en toppenstad faktiskt. Trevlig stad med stort universitet och massa studenter. Det enda som oroar är väl det här med bostad. Men vad jag har förstått det så finns det bostadsgaranti både i Karlstad och Örebro vilket underlättar en del saker för min del. Och till min förvåning så kom jag på att jag faktiskt har varit lite smart för ca 1,5 år sedan. Jag kom nämligen på att jag hade stält mig i bostadskö i ett x antal städer varav två av dom var Karlstad och Örebro vilket innebär att jag har köpoäng där. Så det där med bostad blir nog kanske inte så svårt ändå.
Dock krävs det inga köpoäng för STUB i Karlstad men däremot för KBAB. Men det där kommer som sagt att ordna sig.

Och efter att ha läst lite på båda universitetens hemsida så har jag även märkt att i Karlstad är kursstarten den 24 Augusti medan den i Örebro är 31 Augusti. Så tänker man så är Örebro lite bättre då jag får lite längre tid att hitta bostad. Och så hinner jag fira min födelsedag som är just 24 med min familj.

Det känns som att det är en hel del att tänka på just nu med allt vad antagningar och saker innebär. plus att man måste försöka göra någon slags budget inför det som komma skall. Det tycker jag kan vara lite svårt faktiskt i och med att jag inte har så bra koll och inte har varit speciellt begränsad vad det gäller pengar de senaste åren. Men i studentbostäderna i Örebro så ingår el och bredband från stadsnätet i hyran vilket är väldigt bra. Sen är lägenheterna billigare i Örebro än Karlstad över huvudtaget.

Känns lite som att man sitter och försöker övertala sig själv att Örebro är bättre än Karlstad i och med att chansen är störra att jag kommer in där. Men som det ser ut nu så spelar det nog ingen större roll faktiskt.
Så nu är det bara att gå in på studera.nu och skicka in svaret för vilka platser man vill ha kvar. Sen är det bara att vänta och se men antagligen vet jag med säkerhet nästa vecka vart det bär av och då är det bara att börja leta efter bostad och planera flytten.

OCH börja rota i alla kartonger man har uppe på vinden för att kunna avgöra vad man behöver med sig och inte till den nya staden. Det kommer nog kräva en del tid antar jag. Så
Wish me luck

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0