Läkare = statusyrke?

jag och Rami har ni haft en hetsig diskussion om läkare och sjusköterskor och arkitekter och tandläkare och gud vet vad. Jag känner att han inte fattar vad jag menar och jag tror han känner detsamma om mig. Men tur att vi bara diskuterar och inte bråkar då. Jag tycker att det är fel att läkare är ett sådant statusyrke och blir uppsatt på en piedestal medan sjuksköterskeyrket inte är det. Rami anser att det är så för att det är höga betyg och ja visst håller jag med om att det har mycket med saken att göra. Men va fan. Kolla på vilket jobb sjuksköterskorna har som får ta hand om de sjuka. Läkarna ordinerar och opererar medan sjuksköterskan gör grovgörat. Inte för att läkarnas jobb inte är viktigt för det är det absolut. Men det känns lite som att sjuksköterskorna kommer lite i skymundan bakom läkarna. Är det bara jag som tycker detta eller finns det fler?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0