Dag 4 Okinawa, Onna, Tancha bay

Ja då var vår sista dag på Okinawa till sin ända och vilken dag vi har haft. Från morgon till kväll så har vi varit igång. Planen var ju att vi skulle hyra en bil och även om en annan var trött som ett as i morse så kom vi upp och iväg. Hade vi tagit buss hade resan som tog 40 minuter med bil tagit 2 timmar.
 
Hur som, så började vi med att äta enligt Rami den godaste frukosten so far. Det var sjukt gott med ägg och bacon och annat gott. Ja lila bröd åt Rami också som tydligen var gott.
Hittade även på ett par amerikaner. och som jag sagt tidigare så är dom väldigt ovanliga här så det var lite roligt.
 
Efter frukosten så styrde vi kosan mot bilfirman där vi skulle hyra bil. och har ni sett på fan så lyckades vi med det också. Men det var inte det lättaste kan jag lova. För det här med engelska på den här lilla ön är inte det lättaste. Utan ska man åka hit, vilket jag rekommenderar alla så bör man ha tålamod till att stå och vifta med händerna. I vilket fall så lyckades vi hyra en bil utan ett ord engelska och det blev faktiskt bra.
Vi fick en nice bil med GPS och vi fick dessutom hjälp att knappa in kordinaterna till destinationen dit vi skulle. Och utan den där GPS:en så hade jag varit livrädd.
 
Men när vi väl gav oss ut på vägen så var det så många saker som kändes fel på så många plan. Ett var att vi åkte på helt fel sida av vägen, två var att jag inte visste ens vad hälften av vägmarkeringarna och vägmärkena betydde. Men jag körde på den att vi följer resten av trafiken så ska det nog gå bra.
Och bra gick det. Jag måste till att börja med säga att Japan är ett underbart land att köra bil i. Dom har sjukt bra vägar, små men väldigt bra. inga hål och grejer. Och för det andra så visar dom andra trafikanterna stor respekt för varandra vilket är jättebra. Alla följer reglerna och ALLA vet till skillnad från svenskar vad en blinkers är.
 
Hur som så åkte vi nu till ett ställe som hette Churaumi som är ett jätte stort akvarium där vi kollade på ALLA saker som kan finnas i havet. Och i mitten av stället finns ett stort akvarium med valar, hajar och stingrockor. Jättehäftigt att kolla på faktiskt.
Efter detta så fick vi även möjligheten att se en delfinshow och jag plus min kamera fick en dusch. vi klarade oss båda oskadda.
 
Efter allt detta så hade vi fortfarande mycket tid kvar då vi hyrde bilen ett dygn. Så vi styrde kosan mot en stad som heter Nakijin och ett ställe som heter Nakijin-Jô site. Detta är gamla slottsruiner och något som både jag och Rami tyckte var jätte roligt. Vi tycker om att se gamla monument och annat historiskt så detta passade oss perfekt. Sen att det var 34 grader varmt och strålande sol var en annan femma. Men detta löste vi med att äta en snöboll när vi kom tillbaka från vår vandring. Denna snöboll var helt enkelt snö med lemonjuice på. Sjukt gott men den tog slut fort.
 
Vi hade nu fortfarande tid kvar så vi valde att åka ut till en liten ö som heter Kouri. Denna ö har en lång bro över och är helt fantastik med sina vyer. Och att försöka förmedla känslan av allt man ser i ett kort är svårt. Men jag har försökt så oroa er inte. Ni ska få se bilder.
Vi tog ett varv runt denna ö innan vi tänkte bege oss mot ett ställe som hette Pineapple park.
 
Ja vi trodde att det var en nöjespark men tji fick vi. vi fick veta allt om ananas och även provsmaka färsk ananas, ananasjuice, ananasvin, ananaskakor, ananaschoklad osv osv. Men fan vad roligt vi hade.
 
När vi nu hade gjort allt detta så var det dags att styra kosan hemåt och på vägen stannade vi på en underbart mysig restaurang med sjukt bra service och god mat. Snabbt gick det och maten kom in fortfarande rykande så vi fick allt vänta lite.
När vi sedan hade lämnat bilen och kommit till hotellet så skulle Rami självklart utnyttja barens "betala 1980 yen och drick hur mycket du vill i 90 minuter". Ja han fick dricka whiskey, sakke och öl. Fanns även juice men vad skulle han ha det till?
Fyrverkerierna vi hade tog slut på kvällen och nu sitter vi här och har kollat flyg för i morgon till osaka tänkte vi. Insåg att det var billigare än att flyga via tokyo och Rami ville ju även se Osaka så det får han väl då. Efter detta så styr vi kosan mot Kyoto där vi blir några dagar. Nu vet jag inte när det kan komma mer uppdateringar eftersom vi lämnar vårt trygga hotell för nya resor. Men det märker ni och jag lovar att skriva så fort jag får möjlighet.
Kommer även lägga upp lite bilder sen då detta inte hinns med nu.
 
Klockan är nu 00,20 och idag har vi haft 34 grader varmt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0