Förlossning

Yes nu var det klart då.

Natten har jag nämligen tillbringat på förlossningen.
Dagen började med att jag åkte in till falun kl 5 tror jag till min gravida vän. Hon hade haft värkar till och från i två dagar och kände nu att det var på riktigt. Så vi satt väl hemma hos henne en stund och klockade lite värkar innan vi åkte in till kl 18. Vi hade i bilen upp gissat på hur mycket hon var öppen redan nu och jag gissade på ca 4-5 cm. När vi kom upp så blev hon kopplad till maskiner som kollade hjärtljud och värkar. Efter det kollade dom hur öppen hon var och visst hade jag rätt ca 4-5 cm. Jag är bara så bra.

Sen hände det väl inte så mycket. Värkarna var ju inte outhärdliga än så vi pratade och gick omkring och pratade lite mer. Sen blev det väl lite värre och det vart mest jag som pratade och fick sitta bredvid och hålla handen så hon kunde klämma sönder någonting i alla fall :P Lustgas är en väldigt bra uppfinninfg....
Sen vart det väl lite av varje, kolla hjärtljud, kolla puls osv osv ett tag. Sen vid 12 vart det lite jobbigt så då blev det en ryggmärgsbedövning och då passade jag och David på att sova en timme eftersom hon också kunde vila lite då.
Men en timme senare var det mer eller mindre dags. Och jag måste säga det att jag är så stolt över min vän. Hon var så duktig.
Och klockan 02.30 kom den lilla skönheten ut. 3620 gram och 50 cm lång. Han var helt perfekt. Och jag fick klippa navelsträngen...lagom stolt man är över det. Det var kul faktiskt. Pappa hade dock inte rätt det kändes inte som att klippa i ett gummiband snarare.....ja jag vet inte alls vad man ska jämföra det med.
Och enligt min vän så blir barnet lik den människan i sättet som klipper navelsträngen. Så då har dom ett helvete att vänta om han blir som jag var när jag var liten ;)
Sen fick sötungen ligga hos mamma ett tag och sussa lite. eller ja han skrek väl mest men ändå. Söt var han hur som helst.
Sen ville mamma få lite mat och få röra lite på sig så då fick jag ta den lilla. Gick omkring och bar på han i över en timme och pratade med han och lärde han lite.
Sen var det dags för badet som även jag fick genomföra...hans absolut första bad och det fick jag göra...stolt på den punkten med. Roligt var det...
sen var det bara på med kläder och sen sova. Han var nog jätte trött för han somnade nästan på en gång.

Men jag kan säga så här att det var en händelserik dag, en dag jag ALDRIG kommer att glömma. Tack så jätte mycket för att jag fick vara med er och dela den. Nu vet jag verkligen varför jag vill jobba med det här.
För att det är så värt det när man får se bebisen och får se hur den skriker det första den gör när den kommer ut.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0