Nu sätter vi punkt

Som en del av er kanske sett så har vi fått en rad kommentarer om hur vi tar hand om vår hund och vi har även ifrågasatts vad det gäller dessa hundpromenader som vi går på några dagar i veckan. Så jag tänkte att nu tar vi och reder ut detta missförstånd.
För vad det gäller vår hund så tänker vi ALLTID på hans hälsa först. Det har vi gjort från dag 1. Vi gick inte mer än 10 minuters promenader från början. Och vi har ökat det sakta men säkert ju äldre han blivit. Så nu runt 6 månader ålder så går vi MAX 30 minuter om han inte är lös så klart då kan han gå mer.

Vi läste på massor innan vi fick denna valp. Vi har kollat på ett stort antal filmer, vi läser dagligen på forum och vi läser böcker och artiklar plus att vi lite då och då får hem tidningar som vi läser. Vi har även en väldigt nära kontakt med våra kennlar eftersom det var två stycken som gick ihop för denna valp. Och dom ringer vi i alla fall någon gång i veckan. Har vi någon fråga ringer vi dom och dom ställer alltid upp och svarar. Vi kollar även regelbundet på "mannen som pratar med hundar" för att få eventuella tips. Vi läser även hans böcker plus att vi gått valpkurs.
Angående hundpromenaderna som vi går på så vad vi vet så finns det två. En lite större som är öppen för hela Örebro. Den ska tydligen vara ganska stor och dom går långa promenader så den går vi inte på. Den vi går på är här uppe i Brickebacken. Det är ca 5 hundar +- varje gång.
Sist vi gick så var det från hundgården ner till kotten och tillbaka. Det tog ca 45 minuter vilket enligt mig är lite för långt för en valp. Och det är jag mycket väl medveten om. Så det jag gjorde var att jag bar Yoshi halva vägen. Och det kanske är så att vissa inte klarar att bära sina hundar som dessutom kanske är mindre än honom trots att dom är vältränade men jag har inga som helst problem att bära Yoshi. Han väger i skrivande stund 10 kg. vägde honom igår. Och som sagt det är inga problem alls för mig. Visst man får byta grepp ibland men inte värre än så. Som sagt jag sätter alltid hans hälsa främst och därmed så måste jag kanske bära honom ibland. Men eftersom jag även har Rami med ibland så är vi två som kan bära om det krävs. Vilket är jättebra så klart.

Och vi har som sagt två kennlar som vi har kontakt med och jag har ringt dom just angående den här frågan. Jag har berättat exakt hur långt vi går, på vilket underlag och med hur många hundar så dom vet hur allt ligger till och dom säger att vi gör rätt. Och jag känner att jag vill lita på dom i och med att dom har fött upp väldigt många finska lapphundar och dom har 4 var själva.
Bör även nämnas att vi förlitar oss inte heller helt på att motionen och promenaderna ska räcka för honom för vi vet att det är en aktiv hund som kräver en hel del. Det visste vi redan innan vi skaffade honom och vi läste på väldigt mycket innan vi fick honom vilket vi tycker är väldigt viktigt om man ska skaffa hund som man kanske ska ha i 15 år.
Så i och med det så spårtränar vi även honom lite smått. Mest enkla saker nu då han är så ung, sen mentaltränar vi honom på olika sätt. Dels på sätt vi fått tips om från olika personer och andra sätt som vi läst oss till. Och för att inte glömma så vet vi att även leken är viktig för en liten valp och inte bara att dom ska ha det strikta utan dom ska få leka fritt också. Vilket vi gör flera gånger om dagen med honom.

Utöver detta så har vi som sagt även gått valpkurs och kommer nu i vår att gå en unghundskurs för att vi ska kunna lära oss ännu mer för enligt oss är man aldrig fullärd.

Hoppas det här har rett ut alla missförstånd. Och misstolka oss inte nu utan vi tar gärna emot tips och konstruktiv kritik. Men påhopp och klagomål från personer utan all fakta slipper vi gärna. :)

Kommentarer
Postat av: Maria

Trist med folk som lägger sig i på internet, liksom undrar man nåt kan man väl bara fråga?

2011-12-18 @ 22:32:42
URL: http://mitrolle.blogg.se/
Postat av: Millis

Fruktansvärt att man ska behöva försvara sig såhär för anonyma människor! Herregud om människan har något att säga kan hon/han väl säga det öppet. Undrar hur denna person skulle reagera på anonyma påhopp! Det är eran hund och det är ni som känner honom bäst! Ni gör rätt det är jag alldeles övertygad om!

2011-12-19 @ 10:40:15
URL: http://ivarsgard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0