Hur man lär sig persiska del II

Nu fortsätter vi väl med persiska lektionerna då. När man nu lärt sig alfabetet så är ju frågan vad man ska gå vidare med. Det hade jag lite problem med men jag började då med att lära mig räkna. Det är ganska lätt. Det är som med de flesta andra språk att kommer man upp till tjugo så är det jätte lätt sen. Så 1-15 är rätt lätt de är de sista upp till tjugo som kan vara lite problem.

yek - 1
då - 2
sä - 3
chahar - 4
Panj - 5
sish - 6
haft - 7
hasht - 8
nå - 9
da - 10

Detta lär man sig relativt fort och då kan man ju kanske lära sig lite mer. Jag fortsatte med vardagliga ord och meningar som jag faktiskt säger i vanliga livet till min pojkvän. Typ godnatt, god morgon, är du hungrug, jag är hungrig osv osv.
Till exempel så frågar jag aldrig "vad sa du" längre utan mitt favoritord är numera chi vilket betyder något i stil med "Vad?".

Och sista tipset för idag. Lär er att skriva ett ord, eller varför inte ditt eget namn. Det är en bra början.

Kommentarer
Postat av: dawan.

hej.

jag e kurd... jag har kunat lite persiska när jag va liten. för bode där ett tag.. men har alltid viljat lära mig persiska pga av kunna förstå moein:S låtar..

någon bra tips hur man lär sig, förutom att åka tbx dit.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0