Hur man lär sig persiska del III

Lektion tre står på schemat för idag. Och något ganska viktigt med persiskan är uttalen. Dom är inte helt lätta heller. det finns ett par stycken som man måste kunna om man ska lära sig persiska.

Det är:

Sh - uttalas som kär
Kh - uttalas som charader
ch - uttalas som chiuaua

sen är det gh som är ett lite svårare uttal. Det låter som Gh på svenska men skillnaden är att på persiska uttalas man det genom att trycka upp tungan mot gommen längst bak i munnen.
Jag kan säga att jag gick i två veckor i skolan och gjorde konstiga ljud innan jag lärde mig detta. Så det är svårt och det kommer att ta tid. speciellt om man inte har någon som pratar persiska i närheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0