Salad olovie

Nu har jag varit duktig och lagat mat så vi har i några dagar. Det finns en persisk maträtt som  heter salad olovie. Jag lägger inte upp någon bild på den i och med att den som mycket annan persisk mat inte ser så aptitlig ut. Men den är så god och väldigt mättande. Men jag lägger i alla fall ut receptet för de som vill ha.

Och viktigt att komma ihåg. Allt ska skäras i så små bitar som man kan.

Salad olovie:

4-5 medelstora potatisar
3 kycklingbröst utan skinn
ärtor
morötter
ca 4 hårdkokta ägg
salt
peppar
gurkmeja
500 ml majonäs
saltgurka

Skala och koka potatisen. Låt den sedan kallna innan du mosar den i en bunke. Koka sedan kycklingen i salt, svartpeppar och gurkmeja i ca 30 minuter. Låt även denna kallna och skär den i små bitar innan du lägger i den i samma bunke som potatisen.
Koka äggen så de blir hårdkokta och skär dessa i småbitar. Häll även i dessa i samma bunke. Nu gör jag att jag köper morötter och ärtor färdiga i konserv för att det går mycket snabbare och lite smidigare. Men man kan själv bestämma om man ens vill ha detta i. Sedan skär man saltgurkan i små bitar och lägger i bunken. nu när allt utom majonäsen är i bunken så har man i lite salt och lite svartpeppar och sedan rör man om så allt blandas. Efter att man gjort detta häller man i majonäsen och rör om så det blandas ordentligt. Sedan är det färdigt. Man kan även använda lite majonäs och lite pickles som garnering när man serverar detta sen.
Detta är väldigt mättande och kan ätas i flera dagar i och med att det håller sig mycket bra.

Nu är det sovdags och i morgon är det dags för en ny dag med nya friska tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0