Uställning!!

Åh jag har aldrig varit så stolt över Yoshi som jag är idag. Jag var ju lite nervös inför dagens utställning då det var en sådan otrevlig domare förra gången. Insåg när vi kom dit att det var samma domare som sist. Nu har det däremot gått 3 månader sedan sist så vi körde all in.

Först ställer ju alla hundar upp sig efter en sida. Yoshi stod sist i raden och domaren hälsade på de andra först. Dessa hundar hoppade och var jätte glada. Dom satt innan domaren kom fram också. Yoshi stod hela tiden. Satte sig ner en enda gång men det är okej. Bara att ställa igen. De andra hundarna var mellan 10-11 månader så Yoshi var ju klart yngst. Domaren stannade upp lite innan han kom fram till oss. Han kollade på honom och såg nästan lite imponerad ut.
När han kom fram frågade  han hur gammal han var och jag svarade att han var 7 månader. Fyllde ju det igår. Sedan sa domaren även att han var ganska liten. Varpå jag berättade att han hade små föräldrar så han skulle inte bli så mycket högre. Han är en liten hane men ändå inom gränsen på 49 cm +/- 3 cm. Han sa att Yoshi låg lite i underläge på grund av att han var så lite för det fick honom att se lite mindre ut på alla plan. Men okej det gör inget. Vi fick först komma fram och springa diagonalt över planen. Yoshi travade på jättefint och kollade på mig under hela tiden. Ingen galopp eller hopp under hela tiden.
Sedan sprang vi ett varv runt planen. Jättebra gick även det. Fick dra tillbaka honom en gång för jag kände att han var på väg till att börja gallopera. Men jag hann stoppa honom.

Sedan skulle  vi fram till domaren och visa upp honom. Han var lite nervös och sprallig när domaren började ta i honom men slutade ganska kvikt. Var bara första biten när han kände runt halsen och på bröstet som han hetsade lite. Sen var han lugn. Han kände på pungen och Yoshi rörde inte en min. Stolt även där. Jag menar hur många gillar att man tar dom på pungen och klämmer på kulorna liksom? Nej precis.
Sedan var det dags för tänderna. Det som jag var mest nervös över men även det som vi tränat mest. Domaren tog och lyfte på läpparna på Yoshi och han stannade helt upp och stod blickstilla. Ännu stoltare matte.
Sedan var det dags att bli utplacerade. Yoshi och jag stod ju som sagt sist i ledet och blev förflyttade fram till andra plats. En hund vi gick förbi gjorde utfall mot Yoshi så han blev lite nervös när vi skulle springa sista varvet då han hade den där hunden bakom sig.
Men det gick bra. Vi fick till och med ett hederspris och matte och husse är så stolta.


Domarutlåtande:

Tilltalande hanvalp av den mindre sorten, välskuret huvud med korrekt bett
Stadig överlinje för åldern, Väl vinklad kropp, rör sig trevlig från sidan
Utmärkt päls och färg.


Så nu ska han få massa massa beröm och godis ikväll. Men innan det är det dags för unghundskurs så han blir ännu duktigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0