Dag 5, Okinawa-Naha-Osaka-Kyoto

Ja då var dag fem till ändå och i alla fall jag ska snart sova.
Vi började dagen med att stiga upp tidigt för att äta frukost och sedan bege oss mot Naha. Bussen hämtade oss utanför hotellet kl 9.19 och sedan började färden. Vi gjorde nu på Ramis sätt och det sätt som jag själv inte alls tycker om. Ni som känner mig vet att jag gillar kontroll och att jag vill ha saker och ting planerat. Hela denna resa har handlat om att inte ha något planerat känns det som. igår kväll bestämde vi oss för att ta flyget till osaka istället för till Tokyo vilket var ett jättebra beslut.
 
Så vi åkte ner till flygplatsen utan fygbiljett och utan boende i varken kyoto eller osaka bokat. Varför? Jo för vi visste helt enkelt inte vart vi skulle ta vägen efter att vi hade landat.
Okej det hade väl en viss charm i det hela men jag gillar planering. Hur som så fick vi en flygbiljett. Kostade ca 16 000 japanska yen för oss båda plus extra bagage med jetstar, samma bolag som vi åkte med ner. Billiga och bra. Ungefär likvärdiga med ryanair.
 
Så flygningen gick bra och min flygrädsla har efter denna resa försvunnit. visst jag gillar inte när det skakar men jag gråter inte i alla fall. haha.
Så nu kan jag sova och spela 3DS på flyget utan problem.
När vi väl hade kommit till Osaka så satte vi oss ner. hämtade karta och fick lite info om huruvida vi kunde ta oss till Kyoto eller inte.
Det gick väldigt mycket buss och tåg så vi oroade oss inte då klockan bara var 14.25 när vi landade så vi hade massa tid.
Vi satte oss med vårt wifi och bokade sedan ett hotell. Ett väldigt billigt men ändå frächt och bra hotell som ligger över vägen från tågstationen. Jättebra om du frågar mig. går man vilse är det lättare att fråga efter tågstationen än ett random hotell.
Vi tog sedan tåget till kyoto och på vägen över gatan till hotellet så kommer en liten gammal gubbe upp jämsides med rami och frågar vart vi kommer ifrån. Rami svarar sverige och gubben skriker något om stockholm och 5 år och sedan "Enjoy your stay in Japan" (något skrikande) och klappar Rami på axeln och springer iväg. Väldigt underhållande att se denna situation. Vi skrattade ett tag efter detta kan jag lova.
 
Vi hittade hotellet, checkade in och gick ett varv runt och utforskade, åt lite mat och gick i ett shoppingcenter med 6 våningar som hade ALLT. Och ja Japan är dyrt. Det är ungefär som i Sverige så några stora fynd gör man inte. Men min 3DS fick i alla fall nytt skal.
 
Nu sitter vi på rummet och ska äta något gott, typ chips och sen i morgon väntar en lååång dag med massa turistande där vi ska börja dagen i Nara. Och där hoppas vi på att få se något. Men vad det är får ni veta i morgon.
 
Mer duschar i Osaka

 
 
 
Kytot station
 
Trött-på-kameran-Rami
 
 
 
Glad och sjukt trött tjej framme i Kyoto
 
 
Kyoto Tågstation
Rami utanför vårt hotell
 
Kytot by night. Söta taxibilar med hjärtan istället för sedvanliga skyltar.
 
 
Kan även tillägga att vi trodde att Kyotot skulle vara aningen svalare eftersom vi nu är mer norrut. Men icke. Det är minst lika varmt här enda skillnaden är att vi inte har något hav att svalka oss i nu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0